Programma vrijgekomen locaties
In de gemeente Midden-Groningen krijgen 22 vrijkomende locaties een nieuwe bestemming. Dit programma, opgezet door de gemeente, richt zich op de transformatie van voormalige schoolgebouwen en andere leegstaande panden naar aantrekkelijke woningbouwprojecten. Met oog voor lokale behoeften en betrokkenheid van de gemeenschap wordt gewerkt aan een verbeterde woonomgeving voor huidige en toekomstige inwoners.
Een antwoord op de woningvraag
Het programma is in het leven geroepen om een oplossing te bieden voor de groeiende vraag naar (betaalbare) woningen in de regio. Op centrale plekken in Hoogezand, Sappemeer en omliggende dorpen wordt daar nu ruimte voor gecreëerd. Dit zal voldoende zijn voor de bouw van circa 218 woningen! Het woningaanbod varieert van sociale huurwoningen en betaalbare koopwoningen tot tot vrije sectorwoningen, waarin meer ruimte zal zijn voor gezinnen en levensloopbestendige woningen. Met deze variatie speelt de gemeente in op de uiteenlopende behoeften van haar inwoners.
Een toekomstbestendig Midden-Groningen
Het Programma Vrijkomende Locaties is meer dan een antwoord op het woningtekort. Het speelt een belangrijke rol in de verbetering van de leefbaarheid en uitstraling van dorpen en wijken in Midden-Groningen. Door vrijgekomen locaties een nieuwe bestemming te geven, krijgt de regio een frisse impuls. Uiteindelijk is het doel helder: iedereen in Midden-Groningen een passend thuis bieden in een omgeving met hoge leefbaarheid.
Participatie staat centraal
Het proces wordt gekenmerkt door intensieve participatie waarbij er per locatie zorgvuldig wordt gekeken naar de behoeften van de lokale bevolking. We organiseren minstens twee participatieavonden per locatie, waarin we informatie ophalen van omwonenden. Tijdens deze avonden maken we gebruik van dialoogtafels, waarbij we per thema, zoals verkeer en parkeren, programma of beeldkwaliteit, in gesprek gaan met de aanwezigen. Dit stelt ons in staat om gericht input te verzamelen en verschillende perspectieven te bespreken.
De input die we ophalen, nemen we mee in de uitwerking van de eisen en de uitvraag richting marktpartijen, zodat de nieuwe woningen goed aansluiten bij de (wensen van) de omgeving. Tijdens de participatieavonden geven we ook terug wat er met de opgehaalde informatie is gedaan en leggen we uit waarom bepaalde suggesties wel of niet zijn meegenomen. In de uitvraag richting de marktpartijen wordt bovendien aangegeven dat participatie doorgezet dient te worden tijdens de ontwikkeling en realisatie, zodat participatie onderdeel blijft van het proces.
Ontwikkelstrategie en procedure grondverkoop
Als procesmanager is RYSE verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de verschillende locaties. Wij adviseren de gemeente over de juiste ontwikkelstrategie en de procedures voor grondverkoop. We werken dus voor en intensief samen met de gemeente Midden-Groningen, om dit ambitieuze herontwikkelingsprogramma van vrijkomende locaties, werkelijkheid te laten worden.
Voor de ontwikkelstrategie is gekozen voor een gefaseerde en flexibele aanpak. De scope van het project is namelijk te groot om met alle locaties tegelijk aan de slag te gaan. Daarom is op basis van enkele criteria een verdeling gemaakt van de locaties in drie fasen. Deze criteria zijn:
· Beschikbaarheid van de locatie
· De mate waarin participatie al plaatsvindt of is opgestart;
· Interesse vanuit de markt, bijvoorbeeld of er al initiatiefnemers bekend zijn;
· Het gewenste type woningbouwprogramma;
· De ligging van de locatie binnen de gemeente Midden-Groningen.
Door deze fasering kunnen we gefocust en gestructureerd werken. De flexibiliteit in de aanpak komt tot uiting doordat we bij de start van elke nieuwe fase opnieuw beoordelen hoe de markt ervoor staat en welke kansen zich voordoen. Op basis van de ervaringen en resultaten uit eerdere fasen optimaliseren we onze aanpak en sturen we bij waar nodig. Deze aanpak biedt enerzijds overzicht en realiseerbare deelprojecten binnen vier jaar, en anderzijds ruimte om te leren van eerdere ontwikkelingen. Ook in dit project speelt de uitspraak van de Raad van State, die bekend staat als het Didam-arrest. Deze stelt dat de gemeente bij de verkoop van grond en gebouwen gelijke kansen moet bieden aan alle potentiële kandidaten. Indien er slechts één geschikte kandidaat is, kan gekozen worden voor een persoonlijke benadering, zoals 1-op-1-verkoop, bijvoorbeeld bij woningcorporaties die sociale woningbouw realiseren. Als dit niet het geval is, wordt er een open en competitief uitgifteproces georganiseerd, zoals kavelverkoop of tenderen. Dit hoeft helemaal niet enkel financieel te zijn, maar dit kan ook (juist) op kwaliteit gericht zijn. Voor elke locatie wordt zorgvuldig bepaald welke procedure/methode het best past bij de beoogde ambities. In de eerste fase worden bijvoorbeeld zes locaties via één tenderprocedure aangeboden, twee locaties via kavelverkoop, en is één locatie verkocht via een één-op-één-procedure. Het gebruik van verschillende verkoopmethodes draagt bij aan een efficiënt en doelgericht verkoopproces, maar ook voor variatie in ontwerp.
Naast het adviseren over de verkoopmethode, stelt RYSE vervolgens ook de kaders voor de uitvraag van de locaties op. De input voor deze kaders wordt onder andere verzameld tijdens het participatietraject. Uit onze ervaring weten we dat het ontzettend helpt als kaders waarbinnen een tender plaatsvindt, helder en meetbaar zijn. Wij dagen de betrokken partijen dan ook steeds uit om hier goed over na te denken. Uiteraard helpen we hen hierbij en vatten wij de kaders samen in concrete uitgangspunten voor de gekozen procedure.
Het programma vrijgekomen locaties is meer dan een antwoord op het woningtekort. Het speelt een belangrijke rol in de verbetering van de leefbaarheid en uitstraling van dorpen en wijken in Midden-Groningen

Op basis van de vastgestelde kaders, randvoorwaarden en de eisen vanuit de omgeving stelt RYSE de verkoopdocumenten (leidraden en contracten) op en begeleidt de gekozen procedure van marktpartijen. Tot slot begeleidt RYSE de verkoopprocedure zelf, inclusief het opstellen van (bestuurlijke) selectie-/ gunningsbeslissingen en nota’s van inlichtingen en de uiteindelijke ondertekening van de verkoopovereenkomsten.